بلندترین آیه دلنشین

 

 

قره : یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوْا إِذَا تَدَایَنْتُم بِدَیْنٍ إِلَی‏ اََجَلٍ مُسَمّیً فَاکْتُبُوهُ وَلْیَکْتُب بَیْنَکُمْ کَاتِبٌ بِالْعَدْلِ وَلاَ یَأْبَ کَاتِبٌ أَن یَکْتُبَ کَمَا عَلَّمَهُ اللّهُ فَلْیَکْتُبْ وَلْیُمْلِلِ الَّذِی عَلَیْهِ الْحَقُّ وَلْیَتَّقِ اللّهَ رَبَّهُ وَلاَ یَبْخَسْ مِنْهُ شَیْئاً فَإِن کَانَ الَّذِی عَلَیْهِ الْحَقُّ سَفِیهاً أَوْ ضَعِیفاً أَو لاَ یَسْتَطِیعُ أَن یُمِلَّ هُوَ فَلْیُمْلِلْ وَلِیُّهُ بِالْعَدْلِ وَاسْتَشْهِدُوا شَاهِدَیْنِ مِن رِجَالِکُمْ فَإِن لَمْ یَکُونَا رَجُلَیْنِ فَرَجِلٌ وَامْرَأَتَانِ مِمَّن تَرْضَوْنَ مِنَ الشُّهَدَاءِ أَن تَضِلَّ إِحْدَاهُمَا فَتُذَکِّرَ إِحْدَاهُمَا الْأُخْرَی وَلاَ یَأْبَ الشُّهَدَاءُ إِذَا مَا دُعُوْا وَلاَ تَسْأَمُوا أَن تَکْتُبُوهُ صَغِیراً أَوْ کَبِیراً إِلَی‏ أَجَلِهِ ذلِکُمْ أَقْسَطُ عِندَ اللّهِ وَأَقْوَمُ لِلشَّهَادَةِ وَأَدْنَی‏ أَلَّا تَرْتَابُوا إِلَّا أَن تَکُونَ تِجَارَةً حَاضِرَةً تُدِیرُونَهَا بَیْنَکُمْ فَلَیْسَ عَلَیْکُمْ جُنَاحٌ إِلَّا تَکْتُبُوهَا وَأَشْهِدُوا إِذَا تَبَایَعْتُمْ وَلاَ یُضَارَّ کَاتِبٌ وَلاَ شَهِیدٌ وَإِنْ تَفْعَلُوْا فَإِنَّهُ فُسُوقٌ بِکُم وَاتَّقُوا اللّهَ وَیُعَلِّمُکُمْ اللّهُ وَاللّهُ بِکُلِّ شَیْ‏ءٍ عَلِیمٌ

 اى کسانى که ایمان آورده اید، هر گاه به وامى تا سررسیدى معین ، با یکدیگر معامله کردید، آن را بنویسید .و باید نویسنده اى[ صورت معامله را ]بر اساس عدالت ، میان شما بنویسد .و هیچ نویسنده اى نباید از نوشتن خوددارى کند، همان گونه[ و به شکرانه آن ]که خدا او را آموزش داده است .و کسى که بدهکار است باید املا کند، و او[ نویسنده ]بنویسد .و از خدا که پروردگار اوست پروا نماید، و از آن ، چیزى نکاهد .پس اگر کسى که حق بر ذمه اوست ، سفیه یا ناتوان است ، یا خود نمى تواند املا کند، پس ولى او باید با[ رعایت ]عدالت ، املا نماید .و دو شاهد از مردانتان را به شهادت طلبید، پس اگر دو مرد نبودند، مردى را با دو زن ، از میان گواهانى که[ به عدالت آنان ]رضایت دارید[ گواه بگیرید]، تا[ اگر ]یکى از آن دو[ زن ]فراموش کرد،[ زن ]دیگر، وى را یادآورى کند .و چون گواهان احضار شوند، نباید خوددارى ورزند .و از نوشتن[ بدهى ]چه خرد باشد یا بزرگ ، ملول نشوید، تا سررسیدش[ فرا رسد .]این[ نوشتن ]شما، نزد خدا عادلانه تر، و براى شهادت استوارتر، و براى اینکه دچار شک نشوید[ به احتیاط ]نزدیکتر است ، مگر آنکه داد و ستدى نقدى باشد که آن را میان خود[ دست به دست ]برگزار مى کنید، در این صورت ، بر شما گناهى نیست که آن را ننویسید .و[ در هر حال ]هر گاه داد و ستد کردید گواه بگیرید .و هیچ نویسنده و گواهى نباید زیان ببیند، و اگر چنین کنید، از نافرمانى شما خواهد بود .و از خدا پروا کنید، و خدا[ بدین گونه ]به شما آموزش مى دهد، و خدا به هر چیزى داناست.

سوره بقره-٢٨٢

فکر میکردید طولانی ترین آیه در این مورد باشد؟

آقا بنویسید! معامله ها و داد و ستدهاتون را بنویسید! بیارید روی کاغذ...

چرا؟... چون نشه زیرش زد...

... همه چیز کتبی باشد بهتر است ... کتبی.. کتبی...

 

/ 3 نظر / 13 بازدید
زيتون

[گل][گل][گل][گل][گل][گل][گل][گل][دست][دست][دست][دست][دست][دست][دست][دست][قلب][قلب][قلب][قلب][قلب][قلب][قلب][قلب][قلب][قلب][قلب][قلب][قلب][قلب][قلب][قلب][قلب][قلب][قلب][لبخند][گل][دست][لبخند][گل]

زيتون

استرس، انسانها را خرافاتی می کند تحقیقات تازه نشان می دهد، استرس موجب می شود مردم بیشتر تئوری های توطئه را باور کنند و در ‌نتیجه احتمال بیشتری دارد که آنها فکر کنند چیزهایی را می ببینند که از نظر دیگران وجود ندارد. روزنامه تایمز اوایندیا نوشت: محققان مـی‌گـویـنـد احـساس کنترل نداشتن بر زندگی ، ‌موجب می شود بسیاری از مردم تمایل داشته باشند خود، نظم و هماهنگی در جـهـان ایـجـاد کـنـنـد. ‌پروفسور آدام گــالـیـنـسـکــی از دانـشـگــاه شـمـال غـرب انگلیس می گوید، هر چه مردم کمتر بر زندگی خود کنترل ‌داشته باشند، احتمال بیشتری دارد که تلاش کنند از طریق انحرافی اندیشیدن ، ظاهرا کنترل آن را به ‌دست آورند. ‌احساس در اختیار داشتن کنترل برای مردمی که نبود کنترل، آنها را تهدید می کند بسیار مهم است. ‌به گفته محققان، اگر چه بعضی ادراکات نادرست می تواند مضر باشد و یا به گمراهی و سردرگمی شخص ‌منجر شود، اما همین ادراکات غلط بسیار متداول است و اغلب یک نیاز روانی عمیق و طولانی مدت را ‌برآورده می کند.‌ سه شنبه,16 مهر,1387

زيتون

عرفان شادی محور مولوی با تاثیر از شمس و محیط قونیه آفتاب یزد: اسلامی ندوشن تاثیر شمس و حضور مولوی در قونیه را دلیل اصلی راهیابی مولانا به سوی عرفان شادی‌محور ‌می داند.‌ این محقق و پژوهشگر ادبی به مناسبت روز بزرگداشت مولانابه ایبنا گفت: البته شادی به معنایی که در جهت‌گیری عرفانی مولوی می‌بینیم، تا ‌حدودی در بزرگانی چون عطار هم سابقه دارد، ولی نه با کیفیت و قوتی که در عرفان مولوی به چشم می‌آید.‌ ‌ وی افزود: پس از آمدن شمس به قونیه، جهت زندگی مولوی تغییرکرد. یک دلیل حرکت مولوی به سوی عرفان ‌شاد، به همین تاثیر بازمی‌گردد، در حالی که بیشتر عارفان آن زمان ایران تا پیش از مولوی، بیشتر به سمت ‌عرفان زاهدانه[گوشه گیری] گرایش داشتند. ‌این استاد زبان و ادبیات فارسی تصریح کرد: در آن زمان، شماری از فراریان حمله مغول از گروه‌های مختلف و با ‌شخصیت‌های متفاوت، در قونیه گرد هم آمده بودند. البته این گروه، گروه یکدستی نبود، ولی ویژگی مشترکی بین ‌افراد تشکیل دهنده آن وجود داشت که همان گرایش آنها به شادی بود.